Nezapomenout

V prostorách opavského Slezského gymnázia se v pondělí 10. října 2011 p1090994školám a veřejnosti otevřelo na týden páté pokračování expozice o dějinách 2. světové války. Znovu se zde osvědčila již několik let fungující spolupráce pobočky Českého svazu bojovníků za svobodu v Havířově a jmenované opavské střední školy. Autorka výstavních panelů paní Ludmila Václavíková tentokrát svěřila škole zahájení putovní výstavy. Jako její téma zvolila děje Velké vlastenecké války.
V úvodu expozice nemůže chybět plán Barbarossa a postup fašistických vojsk moskevským směrem. Okupované oblasti se pro nacisty staly vítaným zdrojem surovin, což dokládají zajímavé statistiky. Jedním z mála území, které vzdorovalo útočníkům, se stala leningradská oblast. Na dalších panelech už ale můžeme pozorovat obrat ve vývoji války a převzetí strategické iniciativy Rudou armádou – zaznamenávají bitvy u Stalingradu a u Kurska. Na výstavě nechybí zmínky o ženách nebo dětech na frontě, odboji nebo životě obyvatel v zázemí. Expozice je završena dobovými fotografiemi z osvobozovacích bojů, z nichž už je možno vyčíst radost z vítězství.
Touto pátou částí završuje paní Václavíková svou několikaletou práci na prezentaci 2. světové války dnešní mládeži. Informace, které žákům škol v Moravskoslezském kraji takto zpřístupnila, čerpala ze státních archivů, ale také cíleně vyhledávala pamětníky a s jejich pomocí organizovala doprovodné besedy. Za její aktivní přístup, otevřenost a vstřícnost si tato členka ČSBS zaslouží více než jen náš dík.
Výstava, která na Slezském gymnáziu slavnostně zahájila své poslední putování, je významným příspěvkem k posilování historické paměti naší mladé generace.

Kategorie: Dějepis

Tento web používá cookies k rychlejšímu načítání obsahu a pro počitadlo návštěvnosti. více informací

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close